بلاگ

تأثیر شگفت ‌انگیز رنگ لباس کودکان

رنگ لباس کودکان

انسان چه کودک باشد و چه بزرگسال از محیط اطراف خود به شدت تأثیر می‌گیرد. یکی از این عوامل تأثیرگذار رنگ‌هایی است که در پیرامون خود مشاهده می کند. در این مقاله به‌ صورت مختصر و مفید به تأثیرات رنگ لباس کودکان در روحیه آنها می‌پردازیم. با ما همراه شوید. از آنجایی‌ که کودکان روحیه‌ای حساس و احساساتی لطیف دارند، سریع‌تر تحت تأثیر رنگ‌ها قرار می‌گیرند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام‌ شده نشان می‌دهد که رنگ‌ها نفوذ عجیبی بر اعصاب کودکان دارند.

رنگ لباس کودکان

رنگ لباس کودکان

رنگ‌ها می‌توانند حس خلاقیت را در کودکان افزایش داده و تأثیر مستقیم بر عملکرد مغز آن‌ها بگذارند. مثلاً استفاده از رنگ‌های شاد می‌تواند کودکان را با هیجانات بیشتر آشنا و روحیه آن‌ها را شاد کند و در مقابل بعضی از رنگ‌ها نیز می‌توانند تحرک کودکان را کمتر کرده و باعث بی‌اشتهایی، اضطراب، خمودگی و کاهش تمرکز در آن‌ها شوند.

همان‌طور که میدانید چشم با مغز ارتباط مستقیمی دارد. زمانی که کودکان رنگی را مشاهده می‌کنند، در مغز آن‌ها هورمونی ترشح می‌شود که می‌تواند بر کلیه رفتارهای کودک تأثیرگذار باشد. ازاین‌رو سطح انرژی کودکان با دیدن رنگ‌های متفاوت کم و زیاد می‌شود.

همچنین بخوانید : نکات طلایی برای خرید لباس کودک

برای مثال نوزادان به رنگ‌های درخشان مثل زرد، سفید، صورتی و قرمز بیشتر خیره می‌شوند و با بزرگ شدن کودک علاقه و توجه به رنگ زرد به‌تدریج کم می‌شود و قرمز و آبی جای آن را می‌گیرد.

رنگ های جذاب برای لباس کودکان

به‌طورکلی رنگ لباس کودکان به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی، زرد و صورتی است و رنگ‌های سرد نیز شامل آبی، بنفش، سبز و سفید هستند.

استفاده از رنگ‌های قرمز و نارنجی شور و هیجان را در کودکان و حتی بزرگسالان زیاد کرده و جنب و جوش و تحرک و فعالیت روزانه آن‌ها را بیشتر می‌کند و سبب ایجاد حس امنیت در کودکان می‌شود.

استفاده بیش از حد از رنگ‌های گرم خواب کودکان را نامنظم می‌کند و در برخی از کودکان باعث بی‌خوابی می‌شود. در مقابل رنگ‌های سرد آرامش را بر روح و روان کودکان حاکم می‌کند اما زیاد به کار بردن آن‌ها سبب بروز افسردگی در کودکان می‌شود.

بازی های فکری کودکان

رنگ‌های شاد، شفاف و زنده تأثیر زیادی بر روحیه کودکان دارند و ذوق و شوق بیشتری در آن‌ها ایجاد می‌کنند. ازاین‌رو رنگ لباس کودک باید با روحیه لطیف و حساس او هماهنگ باشد.

کودکان لباس‌هایشان را به دلیل رنگ‌های شاد و جذاب آن دوست دارند نه به خاطر مدل و جنس لباس. بیشتر کودکان تمایل به پوشیدن رنگ‌هایی از قبیل قرمز، زرد، نارنجی، سبز، آبی و صورتی دارند و رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، سیاه و سفید هیچ‌گاه مورد پسند آن‌ها نیست.

حتماً میدانید که همه ما انسان‌ها به‌طور ذاتی به دنبال شادی، خوشحالی و زیبایی هستیم و به همین دلیل از دوران کودکی علاقه فراوانی به رنگ‌های شاد و زیبا داریم.

چه رنگ لباسی برای کودکان مناسب است ؟

در ادامه به بررسی تأثیرات شگفت‌انگیز برخی از رنگ‌ها بر روحیه کودکان می‌پردازیم.

رنگ لباس کودکان

رنگ قرمز

رنگ قرمز یکی از محرک‌ترین رنگ‌ها است که می‌تواند هیجانات شدیدی را در کودکان ایجاد کند. رنگ قرمز می‌تواند به طور مستقیم تأثیرات زیادی بر بینایی، عملکرد مغز، سیستم عصبی و روحیه کودکان برجای گذارد.

استفاده از این رنگ لباس کودکان می‌تواند توجه آن‌ها را به خود جلب کرده و کودک را به سمت بیش فعالی سوق دهد. ترکیب قرمز با رنگ‌های ملایم‌تر مانند سفید و صورتی سبب کاهش تأثیرات رنگ قرمز بر روحیه کودکان می‌شود.

رنگ زرد

استفاده از رنگ زرد در لباس‌های کودکان موجب افزایش حس شادی در کودک شده و تأثیرات بسیار مثبتی بر ذهن او دارد. رنگ زرد با توجه به ماهیت گرمی که دارد باعث بروز شور و شوق و ایجاد حس خلاقیت در کودکان می‌شود و می‌تواند طراوت و نشاط را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

رنگ سبز

رنگ سبز می‌تواند در روحیه کودکانی که دارای تنش‌های عصبی هستند تأثیر مثبتی داشته باشد. استفاده از رنگ سبز در لباس‌های کودکان سبب ایجاد آرامش روحی و روانی برای کودک شده و احساسات او را در حد متعادلی نگه می‌دارد. استفاده از این رنگ جادویی را فراموش نکنید!

رنگ لباس کودکان

رنگ آبی

رنگ آبی نیز تأثیرات مثبتی بر روحیه کودکان دارد و حس آرامش، دوستی و صلح را در آن‌ها افزایش می‌دهد. با توجه به ماهیت سرد و اثر آرامش بخشی که رنگ آبی دارد می‌تواند گزینه خوبی برای کودکان بیش‌فعال و پر جنب‌وجوش باشد.

همچنین بخوانید : راهنمای خرید کالسکه نوزاد

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی باعث ایجاد حس گرما و اعتماد به نفس و افزایش شهامت و نشاط در کودکان می‌شود. نارنجی کودکان را برونگرا و مستقل می‌کند و سبب می‌شود کودک به راحتی با دیگر افراد ارتباط برقرار کند. استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی باعث مشکلات بیش فعالی در کودکان خواهد شد.

رنگ بنفش

بنفش از دسته رنگ‌های سرد است که سبب افزایش حس اعتماد به نفس و ایجاد نوعی حس قدرت در کودکان می‌شود. همچنین رنگ بنفش می‌تواند حس دوستی و دلسوزی را در کودکان بیشتر کند و باعث افزایش حس خیال‌پردازی در کودکان می‌شود.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی شامل سفید، سیاه، خاکستری، نقره‌ای، کرم، قهوه‌ای، سرمه‌ای و … هستند که به تنهایی مورد پسند کودکان نیستند و بر روحیه آن‌ها تأثیر منفی دارند؛ اما از آنجایی که این رنگ‌ها ساده و خنثی هستند می‌توانید آن‌ها را به راحتی با دیگر رنگ‌ها ست کنید و ترکیب زیبایی در لباس‌های کودک خود به وجود آورید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پنج =