بلاگ

دندان در آوردن کودک و نکاتی که باید بدانید

دندان درآوردن کودک

دنیای کودکان دنیای بسیار جذابی است. همانطور که شما والدین با اولین راه رفتن، اولین بار غذا خوردن، اولین بار حرف زدن کودک خود احساس خوش حالی می‌کنید، احتمالا با اولین دندان درآوردن کودک خود هم احساس شعف می‌کنید. دندان در آوردن کودک یکی از چالش‌هایی است که همواره والدین آن را تجربه می‌کنند. البته کودک در حین دندان در آوردن ممکن است احساس ناراحتی کند. ولی شما باید به عنوان والدین، نکاتی را برای این که کودکتان کمتر اذیت شود، بدانید. کل فرآیند زیستی کودک، احتیاج به توجه و حمایت شما والدین دارد. با ما همراه باشید.

نشانه‌هایی دندان درآوردن کودک

در حالت کلی کودکان برای دندان در آوردن یک سری علائمی را تجربه می‌کنند. ممکن است برخی از کودکان این علائم را نداشته باشند و برخی دیگر فقط یک الی دو مورد از این علائم زیر را داشته باشند:

  • ریختن آب دهان
  • متورم شدن و در عین حال برجسته شدن لثه‌ها
  • به وجود آمدن یک دندان در قسمت زیرین لثه- که باید حتما لثه‌های کودک را بررسی کنید
  • گریه و آرام و قرار نداشتن در کودک می‌تواند نشانه‌ی دندان در آوردن باشد.
  • بد خواب شدن کودک
  • او دوست دارد هر چیزی را بجود و گاز بگیرد و در عین حال بمکد. خصوصا خوراکی‌های سفت
  • با دست‌هایش نقاط مختلف صورتش را می‌مالد و همچنین گوش‌هایش را دست می‌زند
  • کودک برای دندان در آوردن بد غذا می‌شود و تمایلی به غذا خوردن ندارد

مواردی را که خدمتتان عرض کردیم، نشانه‌های این است که کودک می‌خواهد دندان در بیاورد.

در برخی کودکان علائم تب و اسهال نیز دیده می‌شود. تب و اسهال به خاطر دندان در آوردن نیست. به این دلیل است که کودک هر چیزی را که دم دستش باشد به داخل دهان خود فرو می‌برد و می‌مکد. زیرا در حین دندان درآوردن، کودک احساس خارش در ناحیه‌ی لثه دارد. مثلا اسباب بازی‌ها و هر چیز سفتی را می‌مکد. و به همین دلیل، میکروب‌ها وارد دهان کودک می‌شود و در این حالت موجب اسهال و تب در کودک می‌شود. ولی اگر بخواهیم در حالت کلی بیان کنیم، کودک بیقرار می‌شود.

دندان درآوردن کودک

کودک در چه بازه‌ای از سنین رشدش دندان در می‌آورد؟

بازه‌ی دندان درآوردن کودک بین 4 تا 7 ماهگی است. به عبارتی کودک برای اولین بار در این دوره دندان در می‌آورد. ممکن است برخی کودکان دیر‌تر دندان در بیاورند. همانطور که برخی از کودکان دیرتر شروع به حرف زدن می‌کنند و یا دیر‌تر دستشویی خود را می‌گویند. دندان در آوردن کودک هم، بدین شکل می‌باشد. اگر تا سن 18 ماهگی متوجه شدید که کودکتان دندان در نیاورد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید : مهم‌ترین نشانه‌های بیماری در نوزادان

به عنوان یک والد مسئولین پذیر برای دندان در آوردن کودک خود باید راهکارهای زیر را انجام دهید

اگر متوجه شدید که کودکتان نا آرام و بیقرار است به او غذای سرد و یا خوراکی سرد بدهید تا او بمکد. مثلا با خوردن پستانک سرد می‌تواند تا حدی آرام و قرار بگیرد.

با استفاده از انگشتان خود، لثه‌های کودک را ماساژ دهید. ولی باید حتما قبلا از اقدام به این کار، بهداشت را رعایت کنیسد و دستان خود را خوب بشویید. اگر کودک برای اولین بار است که دندان در می‌آورد، احتمالا انگشتان شما را خواهد مکید. برای دندان در آوردن کودک می‌توانید دست‌هایتان را داخل ظرفی از آب سرد قرار دهید و با آن لثه‌های کودک خود را ماساژ دهید. کلا با چیزهای سرد کودک آرامش پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید : با گریه نوزاد چگونه برخورد و رفتار کنیم؟

اگر کودک خیلی آرام و بیقرار است و گریه‌های او بند نمی‌آید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از درمان دارویی استفاده کند. البته این که کودک بخواهد دارو مصرف کند، کمتر اتفاق می‌افتد.

دندان درآوردن کودک

سخن پایانی

دندان درآوردن کودک جای هیچ نگرانی ندارد. اگر بار اولتان است که مادر می‌شوید، به نکاتی که در بالا اشاره کردیم توجه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =