بلاگ

اضافه وزن در کودکان را چگونه کاهش دهیم؟

اضافه وزن در کودکان

اضافه وزن در کودکان را والدین باید حتما جدی بگیرند. اگر کودکی از وزن نرمال خود، وزنش بیشتر باشد و چربی بدنش بیش از حد باشد، فرد دچار اضافه وزن می‌شود. چاقی نوع شدیدتری از اضافه وزن است. نوجوانان می‌توانند در معرض خطر افزایش وزن ناسالم، اضافه وزن و چاقی قرار گیرند.

این امر به این دلیل است که نوجوانان تمایل دارند:

  • فعالیت بدنی کمتری را انجام دهند
  • به انجام بازی‌های کامپیوتری روی می‌آورد که فعالیتی بدنی محسوب نمی‌شود و کودک در جای خود نشسته است و این مسئله موجب اضافه وزن در کودکان می‌شود.
  • غذاهای سالم را کمتر می‌خورند و غذاهای پرچرب و پر شکر را مصرف می‌کنند.
  • شما فرزند خود را بهتر می‌شناسید. اگر فکر می‌کنید کودک، غذاهای ناسالم را انتخاب می‌کند و فعالیت بدنی کافی و لازم را ندارد، باید نگران او شوید.

پزشک می‌تواند به طور قطع بگوید که وزن کودک شما متعادل است یا خیر. پزشک ممکن است شاخص توده‌ی بدنی فرزند شما که (BMI) نام دارد را محاسبه کند. این شاخص بر اساس قد و وزن کودک اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین بخوانید : خوراکی های مضر کودکان را بشناسید

چگونه اضافه وزن در کودکان را کنترل کنیم؟

اگر کودک شما به لحاظ وزنی مشکل دارد، پزشک عمومی یا یک متخصص تغذیه معتبر می‌تواند به شما کمک کند.

متخصصان بهداشت می‌توانند با تمرکز بر رفتار و سبک زندگی، به نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند کمک کنند تا وزن مناسبی را بدست آورند. احتمالا پزشک به شما می‌گوید که چگونه باید عادات غذایی کودک خود را اصلاح کنید.

اگر کودک در سنین رشد است، پزشک برنامه‌ی رژیمی را ارائه می‌نماید که به رشد قد او کمک کند. برای جوانانی که قدشان رو به بلند شدن است، باید با کاهش تدریجی وزن، اضافه وزن خود را کنترل کنند.

برای کنترل اضافه وزن کودکان زمانی که کودک بیش از حد چاق باشد، احتمالا پزشک جراحی را توصیه خواهد کرد.

اضافه وزن در کودکان

خانواده‌ها چه نقش موثری در کنترل اضافه وزن کودکان دارند؟

الگوی مناسبی را برای غذا خوردن در خانواده انتخاب کنید

زمانی که رژیم غذایی شما حاوی مواد غذایی کم کالری، مفید و موثر باشد و شما و اعضای خانواده از این سبک رژیم غذایی پیروی کنید، کودک از شما تبعیت خواهد کرد. والدین باید الگوی مناسبی برای کودک خود باشند.

از غذاهای سالم و تنقلات سالم استفاده کنید

باید یخچال خود را با میوه‌های کم کالری و تنقلات سالم پر کنید. به هیچ عنوان به کودک خود چیپس و پفک ندهید. می‌توانید به جای تنقلات مضر، شیر کاکائو، شیر موز و یا کشمش و خرما را جایگزین تنقلات مضر کنید. از بیسکویت‌های سالم و کم کالری استفاده کنید. سویق جو دو نیز یک میان وعده‌ی بسیار عالی است. البته یادتان باشد که فقط محدودیت غذایی راهی موثر برای کنترل اضافه وزن کودکان نیست. بلکه باید ورزش هم بکنند.

اهمیت صبحانه برای کودکان

خوردن صبحانه سالم به صورت روزانه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وعده‌ی صبحانه باید کامل و مقوی باشد و باید به گونه‌ای باشد تا کودک شما را سیر کند. تا به سمت خوراکی‌ها و تنقلات مضر نرود. همچنین خوردن یک وعده غذایی سالم در کنار خانواده در بیشتر روزها می‌تواند، کودک شما را به خوردن غذای خوب ترغیب کند.

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید، کودک شما فعالیت بدنی روتین و منظمی را دنبال می‌کند.

اضافه وزن در کودکان

همچنین بخوانید : هر آنچه که باید در رابطه با تغذیه کودک بدانید

فعالیت بدنی روزانه برای جلوگیری از کاهش وزن کودکان

پزشکان توصیه کرده‌اند که کودکان از سن 5 تا 18 سالگی، باید همه روزه به مدت 60 دقیقه ورزش کنند. اگر کودک شما در ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی تنبلی می‌کند، می‌توانید خودتان شروع به ورزش کنید یا با کودکتان به باشگاه بروید. به عنوان مثال، می‌توانید با کودک خود دوچرخه سواری کنید و یا خانوادگی به کوه بروید. و یا با هم دیگر به استخر بروید و با کودک خود شنا کنید.

سخن پایانی

برای کنترل اضافه وزن در کودکان شما باید همکاری لازم را با کودک خود داشته باشید. و باید همیشه به او انگیزه‌های لازم را بدهید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =