بلاگ

بهترین نوشیدنی‌ ها برای کودکان چیست؟

بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان

کودکان به دلیل این که در سنین رشد هستند باید حتما از نوشیدنی‌های مفید تغذیه کنند. باید حتما به تغذیه کودک خود اهمیت بدهید. زیرا کودکان بیشتر از بزرگسالان به مراقبت احتیاج دارند. ما در این مقاله بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان زیر شش ماه

برای کودکان کمتر از شش ماه، نوزادان فقط به شیر مادر یا شیر خشک احتیاج دارند. شیر مادر یا شیر خشک، هم به عنوان غذای کامل و هم به عنوان نوشیدنی برای کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشیدنی‌ های سالم در سن 6 الی 12 ماهگی کودک

از شش ماهگی به بعد، علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک که یک غذای اصلی برای کودک است، می‌توانید به کودک خود یک فنجان آب جوشیده بدهید. دقت کنید که آب جوشیده‌ی داغ را به کودک ندهید. باید حتما خنک باشد.

نکته: حتما آب را داخل فنجان بریزید و به کودک خود بدهید. زیرا او یاد می‌گیرد که چگونه باید فنجان را در دست گیرد. اگر کودکتان شیر خشک می‌خورد، کمتر آب را داخل شیشه شیر بریزید.

لطفا از دادن نوشیدنی‌های دیگری به کودک خود، جدا خودداری فرمایید. زیرا مانع جذب مواد مغذی می‌گردد.

بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان

نوشیدنی ‌های سالم برای کودکان در 12 ماهگی به بعد

یکی دیگر از بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان شیر گاو است. پس از سپری شدن 12 ماه، اگر کودک رژیم غذایی متعادلی را دنبال می‌کند، می‌توانید شیر پاستوریزه گاو پر چرب را به کودک خود بدهید. شیر را با ماده‌ی دیگری مثل کاکائو مخلوط نکنید.

شیر کم چرب برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود. این امر به این دلیل توصیه می‌شود که؛ کودکان نوپا برای تأمین انرژی بدن، رشد خود به مواد مغذی موجود در شیر پرچرب احتیاج دارند.

اگر کودک شیر شما را می‌خورد تا دو سالگی یا کمتر باید به او شیر بدهید. و اگر کودک از شیر خشک تغذیه می‌کند، فقط تا یک سالگی به او شیر خشک بدهید و بعد از آن، کودک باید از شیر گاو استفاده کند.

همچنین بخوانید : اهمیت شیر مادر و مهم بودن آن برای کودک

کودک از چه زمانی می‌تواند آب شیر را بنوشد؟

کودک پس از 12 ماهگی، می‌تواند آب شیر را بنوشد. لزومی ندارد که آب شیر را بجوشانید. بهترین نوشیدنی برای کودکان بعد از 2 سال، شیر کم چرب و آب می‌باشد. خوردن نوشابه را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

وقتی کودک شما در طول روز به طور منظم آب زیادی را می‌نوشد، بدن او مرطوبو هیدراته می‌شود. در هوای گرم یا هنگامی که کودک شما زیاد می‌دود این امر بسیار مهم است. همچنین نوشیدن آب فراوان می‌تواند به کودک، در جلوگیری از یبوست کمک کند.

کودک خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید

در اینجا چند نکته برای ترغیب کودک به نوشیدن و لذت بردن از آب را خدمتتان عرض می‌کنیم:

  • همه‌ی افراد خانواده باید آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود قرار دهند. اگر می‌خواهید بر سر سفره‌ی ناهار یا شام، نوشیدنی میل کنیدآ آب بهترین گزینه است. در این حالت وقتی بزرگسالان آب را به عنوان نوشیدنی اصلی بنوشند، کودک هم یاد می‌گیرد که آب بنوشد.
  • بطری‌های کوچک را پر از آب کنید و داخل یخچال قرار دهید. یا اینکه خودتان در مقابل کودکتان بطری‌ها را از آب پر کرده و داخل یخچال قرار دهید.
  • در سرو وعده‌های غذایی اصلی و زمان میان‌ها، آب را به عنوان نوشیدنی اصلی، در نظر داشته باشید.
  • آب سرد را در یک یخچال نگه دارید. می‌توانید یخ‌های میوه‌ای یا تکه‌های میوه یخ‌زده را داخل آب اضافه کنید تا برای کودک شما جذاب‌تر باشد.
  • وقتی با کودک بیرون می‌روید، با خود بطری آب را به همراه ببرید. یادتان باشد اصلی‌ترین و بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان آب است.

بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان

همچنین بخوانید : خوراکی های مضر کودکان را بشناسید

آب میوه‌های پاکتی و کارخانه‌ای یکی از مضرترین نوشیدنی هاست

آب میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی از قند و اسید هستند و فیبر زیادی ندارند. کودکان نیازی به شکر اضافی ندارند، ولی به فیبر احتیاج دارند. به همین دلیل بهتر است که به کودک خود میوه‌ی طبیعی بدهید، نه اینکه به آن‌ها آبمیوه‌ی صنعتی بدهید.

یکی از بهترین نوشیدنی ‌ها برای کودکان، آب میوه‌ی طبیعی است. می‌توانید خودتان در منزل شیرموز درست کنید و یا با آب میوه‌گیری، انواع نوشیدنی‌ها را برای کودک خود تهیه کنید.

سخن پایانی

به تغذیه‌ی کودک خود اهمیت بدهید. و از دادن تنقلات مضر و نوشیدنی‌های صنعتی مثل نوشابه و آب میوه‌های صنعتی به کودک خود اجتناب نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =