بلاگ

تغییر رفتار بد کودک با راهکارهای طلایی

تغییر رفتار بد کودک

همه‌ی کودکان عادات رفتاری بدی دارند. دلیل این که یک کودک رفتار بدی را در خود بروز می‌دهد، علل مختلفی دارد. این رفتارها می‌تواند دلایل بیولوژیکی داشته باشد، مانند گرسنگی یا خستگی زیاد. محیط آن‌ها و آن چه که در پیرامونشان رخ می‌دهد، می‌تواند بر رفتار تأثیر او بگذارد. باید والدین تغییر رفتار بد کودک را در دستور کار خود قرار دهند.

رفتار طبیعی کودک شامل چه مواردی است؟

رفتار طبیعی در کودکان به سن، شخصیت و رشد جسمی و عاطفی آن‌ها بستگی دارد. اگر این رفتارها با انتظارات خانواده مطابقت نداشته باشد یا اختلالی را در آن‌ها ایجاد کند، ممکن است در آینده در رفتار کودک مشکلی ایجاد شود. رفتار طبیعی یا “خوب” معمولاً از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و رشد او تعیین می‌شود. دانستن اینکه در هر سنی از کودک چه انتظاراتی دارید به شما کمک می‌کند تا در مورد طبیعی بودن رفتار وی تصمیم بگیرید.

برای تغییر رفتار بد کودک چه کاری را می‌توانید انجام دهید؟

کودکان تمایل دارند هنگامی که، کار خوبی را انجام می‌دهند، پاداش بگیرند. و در صورتی که کار خوبی را انجام دهند و شما کار خوب آن‌ها را تایید و تشویق نکنید، ممکن است به رفتار بد خود ادامه دهند. ثبات در واکنش‌های شما نسبت به یک رفتار کودک، مسئله‌ی بسیار مهمی است.

همچنین بخوانید : 5 مورد از عادات بد کودکان و بررسی آن ها

 اگر فکر می‌کنید که رفتار فرزندتان به گونه‌ای است که در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای او و شما ایجاد کند، سه راهکار زیر را برای تغییر رفتار بد کودک در دستور کار خود قرار دهید:

  • به این مسئله فکر کنید که این رفتار مشکلی را در او ایجاد نمی‌کند، زیرا این رفتار متناسب با سن کودک و روند رشد اوست.
  • باید تلاش کنید تا کودکتان این رفتار را انجام ندهد. می‌توانید مجازات کوچکی را برای او در نظر بگیرید.
  • رفتار جدیدی را که ترجیح می‌دهید و فکر می‌کنید که درست است را مقابل کودک خود انجام دهید. و با پاداش دادن به فرزند خود، توانایی‌های او را تقویت کنید.

تغییر رفتار بد کودک

راهی برای خوب بودن

بهترین راه برای جلوگیری از رفتارهای ناخواسته، نادیده گرفتن آن هاست. این روش در یک بازه زمانی بهترین عملکرد را دارد. وقتی می‌خواهید بلافاصله این رفتار در کودک متوقف شود، می‌توانید از روش زمان‌بندی استفاده کنید.999

چند روش خوب برای پاداش دادن به فرزند چیست؟

از روش زمان گرفتن استفاده کنید

از کودک بخواهید یک کار را انجام دهد. یک تایمر تنظیم کنید. اگر این کار، قبل از زنگ زدن تایمر انجام شود، کودک شما جایزه می‌گیرد. برای تصمیم‌گیری در مورد زمان دادن به کودک، “بهترین زمانی” که کودک می‌تواند آن کار را به مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام دهد، مشخص کنید. و 5 دقیقه به زمان کار او اضافه کنید. در حقیقت این 5 دقیقه پاداش اوست.

ایجاد یک نموداری از کارهای خوب برای تغییر رفتار بد کودک

لیستی کوتاه، از رفتارهای خوب را روی یک نمودار بنویسید و هر بار که رفتار خوب را در کودک خود مشاهده کردید، نمودار را با یک ستاره علامت گذاری کنید. بعد از اینکه فرزندتان تعدادی ستاره کسب کرد (بسته به سن کودک)، به او جایزه بدهید.

همچنین بخوانید : نحوه‌ی برخورد با رفتار بد کودک

علامت گذاری خوب / علامت گذاری بد (بهترین روش برای کودکان بد قلق و بسیار فعال)

در مدت زمان کوتاهی (حدود یک ساعت)، هر بار که در فرزندتان رفتار خوبی را مشاهده کردید، یک علامت بر روی نمودار یا روی دست خود تیک بزنید. به عنوان مثال، اگر می‌بینید که کودک شما بیسر و صدا بازی می‌کند، بدون درگیری، نمودار را علامت گذاری کنید.

بعد از مشخص شدن تعداد مشخصی از علامت‌ها، به فرزندتان جایزه بدهید. همچنین می‌توانید با هر بار بروز رفتار بد، نمرات منفی به کودک خود بدهد. البته بر روی نمودار. در صورتی که امتیازات مثبت از امتیازات منفی پیشی بگیرند، می‌توانید به کودک خود جایزه بدهید. این راهکار برای تغییر رفتار بد کودک توصیه می‌شود.

در برهه‌ی زمانی خاصی از روز، رفتار کودک را مورد بررسی قرار دهید

یک راهکار دیگر برای تغییر رفتار بد کودک

فرض کنید شما و همسرتان مشغول شام خوردن هستید. و سرتان گرم است. از کودک خود بخواهید تا برای مدت کوتاهی (مثلا در 30 دقیقه) بیسر و صدا به تنهایی یا با یک خواهر و یا برادر خود بازی کند. کودک خود را مرتباً بررسی کنید (هر 2 تا 5 دقیقه بسته به سن کودک) و به ازای هر چند دقیقه‌ای که او ساکت است یا خوب و بیسر و صدا بازی می‌کند، یک جایزه به او بدهید.

تغییر رفتار بد کودک

به تدریج فواصل را افزایش دهید. ( اگر هر دو تا پنج دقیقه یکبار رفتار او را بررسی می‌کردید، حالا هر سی دقیقه رفتار او را بررسی کنید).

اما همچنان به پاداش دادن برای هر دوره زمانی که فرزندتان ساکت است یا خوب و بیسر و صدا بازی می‌کند، ادامه دهید.

سخن پایانی

رفتار بد کودک علل مختلفی دارد. شما باید در تغییر رفتار بد کودک خود بسیار صبور باشید و با دانش و درایت و تدبیر، مشکلات رفتاری کودک را حل کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 5 =