بلاگ

خوراکی های مضر کودکان را بشناسید

خوراکی های مضر کودکان

تغذیه سالم در دوران کودکی سبب رشد و سلامت جسمی و روانی در کودک می‌شود. درواقع کودکان برای رشد جسمی و ذهنی نیاز به پروتئین و سایر مواد مغذی دارند. تغذیه سالم برای کودک، از یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه‌های غذایی تشکیل ‌شده است تا بتواند تمام نیازهای او را برطرف سازد. این در حالی است که کودک بیشتر تمایل به خوردن غذاها و خوراکی های مضر کودکان مثل فست فودها، چیپس، پفک و غیره دارند. متأسفانه زندگی پرمشغله والدین باعث شده زمان کمتری را صرف تغذیه صحیح کودکان کنند که این موضوع منجر به سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامتعادل، بی‌تحرکی در بزرگ‌سالی و در پی آن چاقی و بسیاری مسائل دیگر در بزرگ‌سالی می‌شود.

خوراکی های مضر کودکان

در برخی از خانواده‌ها نیز بر سر انتخاب نوع غذا، بین والدین و کودکان کشمکش‌هایی وجود دارد؛ زیرا کودکان دوست دارند غذاهای فست فود از قبیل سوسیس، کالباس و هات‌داگ بخورند درحالی‌که والدین از آن‌ها می‌خواهند مواد غذایی حاوی سبزیجات را که سالم‌ترند انتخاب کنند.

اگر می‌خواهید فرزندانتان به خوردن مواد غذایی سالم تشویق و ترغیب شوند، در ابتدا خود شما به عنوان والدین باید الگوی مناسبی برای آن‌ها باشید؛ زیرا کودکان الگوی غذا خوردن را از پدر و مادرها یاد می‌گیرند. بنابراین اگر والدین شیوه زندگی سالمی داشته باشند، بچه‌ها نیز از آن‌ها می‌آموزند.

غذاهای ناسالم و خوراکی های مضر کودکان بسیار زیاد هستند و ما در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

خوراکی های مضر کودکان

فراورده‌های گوشتی آماده و هات‌داگ

ازجمله خوراکی های مضر کودکان می‌توان به فراورده‌های گوشتی مثل هات‌داگ، سوسیس و کالباس اشاره کرد. کودکان عاشق این نوع غذاها هستند؛ اما این غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطان‌زای نیتریت و نیترات، چربی‌های اشباع‌شده، رنگ‌های مصنوعی، سدیم، مواد نگه‌دارنده و افزودنی‌های مضر دیگر هستند. علاوه بر این فراورده‌های گوشتی دارای روغن‌های هیدروژنه و چربی زیاد می‌باشند که تمامی این مواد برای سلامت کودکان و بزرگ‌سالان مضر است.

همچنین بخوانید : دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

جالب است بدانید مصرف سوسیس و کالباس در کودکان بیش‌فعال باعث تشدید بیش فعالی آن‌ها می‌شود.

خوراکی های مضر کودکان

خوراکی های مضر کودکان آبمیوه‌ های مصنوعی است

درحالی‌که میوه‌ها سرشار از ویتامین و فیبر هستند، آبمیوه‌های مصنوعی از شکر و کربوهیدرات تهیه شده و فاقد هرگونه ویتامین و فیبر می‌باشند. مصرف بیش‌از اندازه این آبمیوه‌های صنعتی موجب چاقی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

بهترین راه‌حل این است که در منزل خودتان برای کودکان آبمیوه‌های طبیعی بگیرید و یا آن‌ها را تشویق به خوردن آب ساده کنید. اگر کودکتان تمایلی به خوردن آب ندارد، چند قطره آبمیوه داخل آن بریزید و یا با برش‌های میوه آن را طعم دار کنید.

چیپس و پفک

انواع چیپس و پفک حاوی مقادیر زیادی سدیم و چربی‌های اشباع‌شده هستند که اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت جسمی کودکان می‌گذارند؛ بنابراین والدین نباید از سر دلسوزی به فرزندانشان چیپس و پفک بدهند. تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند و معده کودکان را پرکرده و منجر به بی‌اشتهایی آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید پاپکورن و سیب‌زمینی تنوری را جایگزین چیپس و پفک کنید.

خوراکی های مضر کودکان

انواع پاستیل

پاستیل‌ها از دیگر خوراکی های مضر کودکان هستند که حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت می‌باشند که فروکتوز بالایی دارد. علاوه بر فروکتوز، رنگ‌های مصنوعی موجود در پاستیل‌ها برای کودکان ضرر دارد. بجای پاستیل، سعی کنید کودکان را به میوه‌ها علاقه‌مند کنید. برای مثال می‌توانید میوه‌های مختلف را داخل فریزر منجمد کنید و جایگزین پاستیل نمایید.

همچنین بخوانید : دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

نوشابه

اسیدهای داخل نوشابه‌ها می‌توانند به دندان‌های در حال رشد کودک آسیب بزنند. همچنین سطح بالای قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی و وجود کافئین در برخی از نوشابه‌ها موجب بروز بی‌قراری، تحریک‌پذیری و بی‌خوابی در کودک می‌شود و بر روی رشد او تأثیر می‌گذارد.

 

غلات شیرین صبحانه و نان و شیرینی

غذاهای آماده و تهیه‌شده از غلات حاوی سطوح بالایی از نمک می‌باشند و در دسته‌ی خوراکی های مضر کودکان قرار می‌گیرند. بهتر است فرنی را جایگزین کورن فلکس و این‌گونه غلات شیرین کنید.

نان و به‌خصوص کیک‌های شیرین کارخانه‌ای، از مواد غذایی کم‌ارزش و مقدار زیادی قند و چربی اشباع‌شده تشکیل‌شده‌اند. مصرف زیاد این شیرینی‌ها موجب چاقی و آسیب دیدن دندان‌های کودکان می‌شود. برای حفظ سلامت فرزندتان بهتر است مصرف بیسکوییت و کیک را برای آن‌ها محدود کنید. کیک‌های خانگی، موز له‌شده، کیک برنج و نان‌های بدون قند جایگزین مناسبی برای این شیرینی‌ها هستند.

همچنین بخوانید : 5 مورد از عادات بد کودکان و بررسی آن ها

سس ‌ها

سعی کنید سس‌هایی که به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌شوند، مانند کچاپ را به کودک خود معرفی نکنید. این سس‌ها حاوی صدها کالری و چربی اضافه هستند و برای سلامت کودک شما مضر می‌باشند. اگر فرزندتان با این سس‌ها آشنا شده، در هر وعده غذایی میزان بسیار کمی به همراه غذا سرو کنید و کل بطری سس را در اختیار کودک قرار ندهید.

 

شیر خام

حتی اگر مطمئن هستید شیر خام سالم‌تر از شیرهای پاستوریزه است، باید بدانید شیر خام برای کودکان خطرناک محسوب می‌شود و ممکن است باعث بروز مسمومیت غذایی شود؛ زیرا سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن کودکان به اندازه بزرگ‌سالان رشد نکرده است.

همچنین بخوانید : آموزش رفتار با کودکان

 

کنسرو تن ماهی

ماهی منبع خوبی از پروتئین خالص، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. درنتیجه بهتر است کودکان هر چه زودتر به خوردن ماهی عادت کنند. بااین‌حال نباید ماهی‌هایی که سرشار از جیوه هستند مانند نیزه‌ماهی، ماکرل شاهی، تاج ماهی و کنسرو تن ماهی را به کودکان بدهید. مصرف ماهی‌های سرشار از جیوه می‌تواند بر روی سیستم عصبی کودکان تأثیر بگذارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − نه =