بلاگ

نحوه‌ی برخورد با رفتار بد کودک

رفتار بد کودک

همانطوری که ما بزرگسالان دارای اخلاق‌ها و عادات و رفتار‌های بدی هستیم، کودکان هم ممکن است رفتار‌های بدی را در دوران رشد و نموشان از خود بروز دهند. رفتار بد کودک ممکن است علل مختلفی داشته باشد. بعضی از کودکان بر اساس یک سری دلایل خاص، از خود رفتار بدی را نشان می‌دهند. به عنوان یک والد خوب، شما باید چه برخوردی با کودک خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

در برخورد با رفتار بد کودک از خودتان خشونت نشان ندهید

بعضی از پدر‌ها و مادر‌ها عادت دارند که با کوچیکترین کار بدی که کودکشان انجام می‌دهد، بر سرشان داد بزند. و حتی دیده شده است که گاهی فرزندانشان را تنبیه فیزیکی می‌کنند.

یادتان باشد با فحاشی، کتک زدن، داد زدن، اخم و غضب زیاد، نمی‌توانید کودک خود را رام کنید. با انجام این رفتارها کودک سرکش‌تر و پرخاشگر‌تر می‌شود. باید در این مواقع، رفتارهای درست و به جایی را از خودتان بروز بدهید. باید به محیط و پیرامون خود توجه کنید. یا مثلا در جلوی جمع و یا در حضور پدر بزرگ و مادر بزرگ، کودک خود را دعوا نکنید.

همچنین بخوانید : خوراکی های مضر کودکان را بشناسید

رفتار بد کودک

 

از نمونه رفتارهای بد کودک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کتک زدن و هل دادن دوستان و همسالان
  • فحاشی در جلوی جمع
  • انجام ندادن تکالیف درسی
  • دست داخل بینی بردن
  • کثیف کردن مداوم لباس‌ها
  • نامرتب کردن اتاق شخصی و اهمال در تمیزکاری
  • و دیگر عادات رفتاری بد

شما باید به عنوان یک والد دانا و مسئولیت پذیر، این ایرادات و رفتار بد کودک را در او شناسایی کنید و نگذارید این رفتارها تبدیل به عادت شود. زیرا ترک عادت بد بسیار سخت می‌باشد. عادات رفتاری بد بسیار زیادند. پس حتما باید در این جور مواقع تدبیر به خرج بدهید.

راهکارهایی در ارتباط با رفتار بد کودک که باید والدین آن‌ها را به کار گیرند:

رفتار بد کودک به دلیل ارضا نشدن نیاز‌هایش است. پس باید برای او فضای امنی را ایجاد کنید تا بتواند نیازش‌هایش را بر طرف کند.

اگر رفتار بدی انجام داد باید سعی کنید که در حضور او همان رفتار را به شکل درست انجام دهید تا او ببیند که رفتار درست چیست. یعنی او باید ببیند و یاد بگیرد.

مثلا: اگر مسواکش را سر جایش نگذاشت و یک گوشه‌ای پرت کرد، شما جلوی او مسواک بزنید و پس از اتمام کارتان مسواک را درست سر جایش قراردهید تا او ببیند و یاد بگیرد. یا به طور مثال: اگر در مهد کودک دوستش را هل داد، از کودک دیگری بخواهید که بیاید و آن شخصی که هل داده است را بلند کند و ببوسد و با او صحبت کند و به کودک هل داده بگوید که: ” او رفتار بدی انجام داده. به دل نگیر.” وقتی کودک این رفتار را از نزدیک، از یکی از همسالانش ببیند، طبیعتا یاد می‌گیرد که درست رفتار کند.

همچنین بخوانید : دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

پس باید رفتار درست را ببیند و بشنود و لمس کند. یادتان باشد که با امر و نهی و نصیحت و غر زدن و دعوا کردن رفتار بد کودک درست نمی‌شود.

سعی کنید که چالش‌های مصنوعی ایجاد کنید. یعنی با همسر خود یک عادت رفتاری خوب را به شکل کاملا درستی، جلوی فرزندتان به چالش بکشید.

به طور مثال: کودکتان در موقع غذا خوردن غذا را بر روی لباس‌هایش می‌ریزد. شما هیچی به او نگویید. خودتان و همسرتان در حین غذا خوردن پیشبندی با طرح‌های کارتونی ببندید و غذایتان را میل کنید. مواظب باشید که پیشبند را کثیف نکنید. در حین غذا خوردن مثلا به همسر خود بگویید: “ببین من چقدر تمیزم. پیشبند من چقدر زیباست. من پیشبند می‌بندم تا لباسم کثیف نشود. همسرتان هم در جواب بگوید که: پیشبند من خوشگل‌تر است. من اصلا غذا را روی لباسم نمی‌ریزم.”

سعی کنید که خود و همسرتان، پس از مشاهده‌ی رفتار بد در کودک، رفتار درست را با اجرای نقش هایی، درست بازی کنید. این طوری کودک خجالت می‌کشد و سعی می‌کند که دفعات بعدی درست رفتار کند. پس راهکار، راهکار، راهکار. فقط به راهکار درست فکر کنید.

رفتار بد کودک

سخن پایانی

کودکان نشاط آور‌ترین عامل حیات ما والدین می‌باشند. پس سعی کنیم که با ارائه‌ی راهکارهای درست، عادات بد کودکان را اصلاح کنیم تا در آینده دچار مشکل نشوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =