بلاگ

آشپزی کردن کودکان چه فوایدی برای آن‌ها دارد؟

آشپزی کردن کودکان

یکی از سرگرمی‌های والدین، آشپزی با کودکان است. البته برخی از کودکان خودشان به طور ذاتی تمایل به آشپزی دارند و دوست دارند از پدر و مادر خود، آشپزی کردن را یاد بگیرند. برخی از آن‌ها دوست دارند که فقط کمک کند. به لحاظ علمی، آشپزی کردن کودکان فواید و مزایایی را هم برای آن‌ها دارد و هم برای خودشان.

آشپزی کردن کودکان و همچنین آشپزی با کودک مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • به شما این فرصت را می‌دهد تا او را با غذای سالم و تازه آشنا کنید.
  • به او کمک می‌کند تا در مورد نحوه‌ی ظاهر غذا و متفاوت بودن غذاهای مختلف بیاموزد.
  • به او کمک می‌کند تا عادات غذایی سالمی را ایجاد کند. زیرا به احتمال زیاد غذای سالمی را که به پختن آن کمک کرده است را امتحان می‌کند.
  • به او کمک می‌کند تا از سنت‌ها، دستور العمل‌ها و غذاهای خانوادگی ایده بگیرد
  • او را برای تشکیل زندگی در آینده و آشپزی کردن در خانه‌ی خودش، آماده می‌کند
  • این روش، یک روش عالی برای صرف وقت بیشتر با فرزندان و تقسیم مسئولیت آشپزی برای خانواده شماست. به عبارتی فرزندان، با این کار، مسئولیت پذیری را در اینده یاد می‌گیرند.

آشپزی با کودکان نوپا

کودکان نوپا وقت بسیار زیادی ندارند تا پای به پای شما آشپزی کنند و ریز به ریز کارها را انجام دهند. بهتر است کارهای ساده‌ی آشپزی را به کودک خود واگذار کنید. مثلا در هنگام درست کردن کلوچه‌های خانگی بگذارید کودکتان با وردنه خمیر را صاف کند. و با لیوان قالب‌گیری کند. کارهایی مثل سرخ کردن را به کودک نوپای خود واگذار نکنید. کارهای دیگری را هم می‌توانید به کودک خود واگذار کنید:

آشپزی کردن کودکان

به عنوان مثال، کودک نوپا شما می‌تواند در موارد زیر کمک کند:

  • شستن میوه و سبزیجات
  • گرفتن وسایل از یخچال
  • تحویل ظروف به شما
  • هم زدن مواد یا ریختن مواد درظرف و یا در تزیین برخی سالادها می‌تواند کمک کند

دستورالعمل‌های ساده مانند: پیتزا، نان پیتا، سالاد میوه و سالاد‌های معمولی انتخاب خوبی هستند، زیرا تهیه‌ی آن‌ها بسیار ساده است. مدت زمان تهیه آن‌ها زیاد طول نمی‌کشد. و کودک می‌تواند با انواع خوراکی‌های خوش رنگ و نگار آشپزی کند. آشپزی کردن کودکان نوپا در همین حد خلاصه می‌شود.

وقتی کودک نوپای شما علاقه خود را از دست می‌دهد یا از پخت و پز خسته می‌شود، بهتر است به جای این که از او توقع داشته باشید تا پا به پای شما کار کند، از کودکتان بابت کاری که انجام داده است تشکر کنید. و حتی می‌توانید از او تعریف و تمجید کنید تا به کار کردن علاقمند شود.

همچنین بخوانید : از چه سنی آموزش کودکان را شروع کنیم؟

آشپزی کردن کودکان در سن مدرسه

کودک در سن مدرسه‌ی شما احتمالاً، عاشق کمک کردن در آشپزخانه است و می‌تواند برای منوی غذایی پیشنهاداتی بدهد. همچنین این سن، سن خوبی برای درگیر کردن کودک در انتخاب میوه، سبزیجات، گوشت، لوبیا و سایر مواد غذایی، برای وعده‌های غذایی مختلف است. می‌توانید در مورد انتخاب انواع میوه و سبزیجات برای درست کردن غذا‌ها، به کودک خود قدرت انتخاب بدهید.

هنگامی که کودک را در انتخاب و تهیه مواد غذایی و همچنین درست کردن انواع مختلف غذاها با خود شریک می‌کنید، او غذایی را که با هم درست کرده‌اید را خواهد خورد.

شما و فرزندتان اکنون می‌توانید کارهای پیچیده‌تری را امتحان کنید:

  • مثلا می‌توانید به تفت دادن سبزیجات یا مرغ در داخل ماهی تابه بپردازید
  • سوپ درست کنید
  • ماکارونی و یا پاستا درست کنید
  • انواع پنکیک‌ها را برای صبحانه یا عصرانه درست کنید و نوش جان کنید

کودک شما اکنون می‌تواند به شما در شستن ظرف‌ها و همچنین تمیز کردن میز کمک کند. آشپزی کردن کودکان در سنین مدرسه، در همین حد توصیه می‌شود.

آشپزی کردن کودکان

همچنین بخوانید : آموزش رفتار با کودکان

به عنوان یک والد خوب باید در چه کارهایی نظارت داشته باشید؟

هنوز هم باید در انجام هر کاری که با اجاق گاز، یا مایعات داغ سر و کار دارد، به فرزندتان کمک کنید و در صورت استفاده از چاقوهای تیز یا ظروف دیگر، باید نظارت دقیقی را بر آشپزی کردن کودکان یا کودک خود داشته باشید.

سخن پایانی

در هر سنی، باید انتظار رفتار‌های مطابق با همان سن را، از کودک خود داشته باشید. آشپزی کردن کودکان هم به همین شکل است. و نیاز به نظارت دارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نوزده =