بلاگ

آموزش رفتار با کودکان

آموزش رفتار با کودکان

رفتار با کودکان در هر دوره سنی با حساسیت‌های خاصی همراه است. بسیاری از نگرانی‌های والدین، در مورد چگونگی رفتار با فرزندانشان و روش‌های درست تربیتی است. چراکه تربیت کودک امری ساده و راحت نیست. بیشتر پدر و مادرها نمی‌دانند در برابر برخی از رفتارهای ناپسند کودک نظیر شیطنت، پرخاشگری، دروغ گویی و… چه واکنشی از خود نشان دهند. اگر شما نیز در تربیت و نحوه رفتار با فرزندتان چالش‌هایی را تجربه می‌کنید، با مطالعه این مقاله نکات مهمی را در رابطه با رفتار با کودکان خواهید آموخت. با ما همراه شوید.

رفتار کودکان

کودکان معمولاً فکر می‌کنند هر کاری که دلشان می‌خواهد، باید انجام دهند. اگر هم چیزی خلاف میلشان باشد گریه می‌کنند، جیغ می‌زنند و یا با پرتاب وسایل اوقات‌تلخی می‌کنند. هال رونکر (Hal Runkel) کارشناس و درمانگر خانواده اعتقاد دارد: وقتی کودک درک کند که مرزهای تعریف‌شده و خوبی وجود دارد، یاد می‌گیرد که خودش را با شرایط وفق بدهد و به محدودیت‌ها احترام بگذارد.

آموزش رفتار با کودکان

همان‌طور که گفته شد، کودکان همیشه طبق نظر والدین رفتار نمی‌کنند و وقتی والدین احساس می‌کنند که نمی‌توانند رفتار کودک خود را تغییر دهند، درمانده، آشفته و عصبانی می‌شوند. اکثر مشاوران خانواده اعتقاد دارند که در رفتار با کودکان باید اهداف خود را متناسب با سن، شخصیت، توانایی‌ها، جنسیت و میزان رشد عقلی فرزندتان تعیین کنید.

همچنین بخوانید : دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

رفتار با کودکان

شخصیت فرزند خود را بشناسید

اگرچه شکل‌گیری شخصیت فرزند در دستان والدین است، اما به‌هرحال محیط بیرون از خانه، محیط‌های دوستانه و مدرسه نیز نقش مهمی در شکل‌گیری ابعاد شخصیتی کودکان دارد. ازاین‌رو سعی کنید به شخصیت فرزندتان را تا حد زیادی توجه کنید. حساسیت‌های کودکتان را بشناسید و برای آن‌ها احترام قائل شوید. به دوستان فرزندتان احترام بگذارید، آن‌ها را جدی بگیرید و این موضوع را همیشه رعایت کنید. همچنین برای تفریح و اوقات فراغت نظر او را جویا شوید و تا جایی که از مسیرش منحرف نشده، او را آزاد بگذارید.

سخن با کودکان

با کودکان از موضع بالا سخن نگویید

یکی از مهم‌ترین نکات در شکل‌گیری رابطه دوستانه با فرزند این است که تا جایی می‌توانید به حالت دستوری با او برخورد نکنید. مگر می‌شود همیشه به فرزندتان دستور بدهید و در عوض از او بخواهید همچون یک دوست با شما صمیمی باشد؟ سعی کنید در کنار حفظ موضع خود به عنوان پدر یا مادر بعضی وقت‌ها با فرزندتان صمیمی‌تر برخورد کنید. اگر با موضوعی موافق نیستید به‌جای امرونهی کرد او را راهنمایی کنید. همیشه این اصل را به‌جای دستور دادن انتخاب کنید و در اولویت قرار دهید.

آموزش رفتار با کودکان

علایق مشترک خود را بیشتر کنید

ممکن است شما به ورزش علاقه داشته باشید درحالی‌که فرزندتان از کتاب خواندن در خانه لذت ببرد؛ اما به‌طور حتم سرگرمی دیگری نیز وجود دارد که هردوی شما به آن علاقه‌مند باشید. برای مثال به پیک‌نیک رفتن.

سعی کنید علایق مشترک خود با فرزندتان را شناسایی کنید و سرگرمی‌هایی که فرزندتان به آن می‌پردازد را کشف کنید تا به‌وسیله آن‌ها به او نزدیک شوید و زمان باهم بودنتان را افزایش دهید. توجه به این نکات سبب میشود ارتباط میان شما  و فرزندتان روزبه‌روز بهتر شود.

همچنین بخوانید : 5 مورد از عادات بد کودکان و بررسی آن ها

آموزش رفتار با کودک احساساتی

احساسات کودکان را سرکوب نکنید

یکی از مهم‌ترین نکات در رفتار با کودکان این است که هرگز به فرزندتان نشان ندهید که احساساتش برای شما اهمیتی ندارد. هرگز از جملاتی مثل «بسه! دیگه گریه نکن» و یا «تو همیشه ناله می‌کنی» استفاده نکنید.

چنین برخوردهایی برای کودکان به معنای بی‌اهمیتی و کم‌توجهی والدین است. برخورد غلط درنهایت منجر به کاهش اعتماد به نفس و بروز مشکلات جدی روحی در کودکان می‌شود.

 

آموزش رفتار با کودک مستقل

اجازه دهید فرزندتان مستقل بودن را تجربه کند

سعی کنید فرزندانتان را به محیط خانه علاقه‌مند و او را در مواجه با مشکلات یاری کنید. اگر فرزندتان به سن مناسبی رسیده است اجازه دهید او با حفظ حد مرزها، ساعاتی را در کنار دوستانش سپری کند. به او این فرصت را بدهید که در مورد توقعات والدینش حرف بزند و اظهارنظر کند. با این کار به فرزندتان می‌آموزید هنگامی‌که از محیط خانه و خانواده دور است اظهارنظر و از خود محافظت کند.

آموزش ارتباط کلامی با کودک

ارتباط کلامی مناسبی با فرزندانتان داشته باشید

بهتر است با فرزندانتان ارتباط کلامی مناسب و بجایی داشته باشید. سعی کنید با صحبت کردن از ناراحتی‌ها و دغدغه‌های احتمالی فرزندتان باخبر شوید و حتی اگر ازنظر شما بی‌اهمیت بودند، برای آن‌ها راه‌حلی بیابید. این کار باعث می‌شود که در آینده فرزند شما برای حل مسائلش تنها به شما رجوع کند و هرگز برای رفع مشکلاتش به دیگران رو نزند و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شما رابطه کلامی مناسبی با فرزندتان داشته باشید.

آموزش رفتار با کودک لجباز

به فرزندتان گوش دهید

همه انسان‌ها از اینکه دیگران به حرف‌هایشان گوش دهند لذت می‌برند. اگر صبورانه به حرف‌های کودکتان گوش دهید، رابطه‌ی محکمی بین شما به وجود می‌آید که تا سال‌های ادامه خواهد داشت. فرصتی را فراهم کنید و در کنار ورزش و تفریح، زمانی را به گوش دادن به صحبت‌های فرزندتان اختصاص دهید.

آموزش رفتار با کودک سه ساله

خشم خود را کنترل کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که در رفتار با کودکان باید به آن توجه کنید، کنترل خشم است. در همه شرایط، هنگام گفتگو با فرزندتان خشمتان را کنترل کنید. تا جایی که می‌توانید به‌آرامی گفتگو کنید و رفتار تدافعی نداشته باشید. در ضمن به کودکتان فرصت دهید حرف بزند و از خود دفاع کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =