بلاگ

دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

در مورد تغذیه کودکان

دوران کودکی یکی از دوره‌های بسیار حساس برای رشد و داشتن زندگی سالم و موفق است. بسیاری از عادت‌ها از دوران کودکی شکل می‌گیرد و تغییر یا ترک آن‌ها در بزرگسالی کاری سخت و دشوار است. یکی از وظایف اصلی والدین توجه ویژه در مورد تغذیه کودکان است. در دوران کودکی و همین‌طور نوجوانی، به دلیل رشد سریع، کودکان بیش از هر زمان دیگر به تغذیه مناسب نیازمند هستند.

دانستنی‌ های مهم در مورد تغذیه کودکان

والدین در این دوران که زمان شکل‌گیری عادات غذایی در کودکان است، می‌بایست شرایطی را فراهم کنند تا فرزندانشان از رژیم غذایی سالم و متنوع برخوردار شوند. تغذیه سالم به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند در مدرسه، حین ورزش و کلیه فعالیت‌های روزانه عملکرد بهتری داشته باشند.

پس از دو سالگی، کودکان توانایی خوردن انواع مختلفی از غذاها را پیدا می‌کنند و می‌توانند همراه با سایر اعضای خانواده غذا بخورند. علاوه بر اینکه کودکان قادر به خوردن غذای بزرگسالان هستند، آن‌ها نیازهای غذایی خاص  و جدا از سایر اعضای خانواده را نیز دارند. توجه و رسیدگی به این نیازها در سلامتی و رشد کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است و عادات غذایی بزرگسالان به‌تنهایی متناسب با نیازهای آن‌ها نیست.

تفاوت اصلی بین نیازهای کودکان و بزرگسالان این است که بدن کودکان همواره در حال رشد است و بسیار مهم در مورد تغذیه کودکان است که آن‌ها یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشند.

همچنین بخوانید : هر آنچه که باید در رابطه با تغذیه کودک بدانید

فراموش نکنید که اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و هرگونه بی‌توجهی در این زمینه مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورد.

سؤالی که در این رابطه پیش می‌آید این است که تغذیه سالم برای کودکان شامل چه مواردی می‌شود و از چه اصولی باید پیروی کنیم تا کودک روند طبیعی رشد را طی کند؟ در ادامه شما را با این نکات و اصول مختلف آشنا خواهیم کرد.

در مورد تغذیه کودکان

1-به کودکتان یاد بدهید با لذت غذا بخورد.

غذا خوردن در کنار اعضای خانواده یا دیگر کودکان و یا در مدرسه روش خوبی است تا فرزندتان با اشتها غذا بخورد و از آن لذت ببرد. زمانی که کودکان در جمع غذا بخورند این فرصت را میابند که ببینند دیگران چه می‌خورند و از روی کنجکاوی تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کنند و از تنوع غذایی بهره‌مند می‌شوند. تنوع غذایی در مورد تغذیه کودکان بسیار مهم و یکی از اصول تغذیه سالم است.

2-به کودک بیاموزید که وعده صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدن انسان برای شروع یک روز جدید به انرژی نیاز دارد. به کودکتان بیاموزید که حتی ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و قطارها نیز بدون سوخت و تأمین انرژی لازم قادر به کار کردن نیستند پس برای رفتن به مدرسه یا شروع بازی لازم است که کودکان روز خود را با یک صبحانه سالم و کامل شروع کنند.

3- راز سلامتی در تغذیه سالم است.

به فرزندتان یادآور شوید برای داشتن بدنی قوی و سالم و برای اینکه مریض نشود هرروز به میزان قابل توجهی ویتامین نیاز دارد. از آنجایی که هیچ ماده غذایی همه ویتامین‌ها را یکجا ندارد پس لازم است که کودک هر روز مواد غذایی متنوعی بخورد تا ویتامین‌های مورد نیاز خود را تأمین کند. به کودکتان یاد بدهید که بهترین روش برای تأمین نیاز بدن و داشتن تغذیه سالم این است که در طول روز مواد غذایی متنوع بخورد.

4-گلوسید بهترین منبع تأمین انرژی

گلوسید یک ماده غذایی مهم در رشد کودکان است که در مواد غذایی مثل غلات، سیب‌زمینی، برنج و نان وجود دارد. به کودکتان بیاموزید که بسیار مهم است که برای تأمین نیمی از نیازهای روزانه بدن در هر وعده غذایی حداقل یک گلوسید مصرف کند. تغذیه کودکان باید شامل نان کامل، پاستاها، غلات، برنج و غیره باشد تا فیبر لازم جهت رشد کودک تأمین شود.

5– مصرف روزانه میوه و سبزی فراموش نشود

میوه‌جات و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای موردنیاز بدن هستند. به فرزندان خود بگویید که مصرف روزانه میوه و سبزیجات برای همه لازم و ضروری است. بر اساس تحقیقات در مورد تغذیه کودکان باید روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات بخورند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدنشان تأمین شود.

6- نه به غذاهای خیلی چرب

بدن ما روزانه به مصرف مقدار کمی چربی نیاز دارد تا بتواند تمام عناصر غذایی را جذب کند اما هرگز نباید در مصرف چربی زیاده‌روی کرد. غذاهای خیلی چرب مثل کره، سیب‌زمینی سرخ‌شده و شیرینی‌ها باوجود اینکه خوشمزه و مورد علاقه کودکان هستند الزاماً برای بدن آن‌ها مفید نیستند. به کودک بیاموزید که مصرف بیش از اندازه چربی برای بدن آن‌ها مضر است و ممکن است سبب بیماری و چاقی شود. به او توصیه کنید که اگر صبحانه‌ی چرب خورده است برای ناهار چربی کمتری مصرف کند.

همچنین بخوانید : نکات طلایی برای خرید لباس کودک

7- میان وعده

کودکان معمولاً علاوه برخوردن وعده‌های اصلی مثل ناهار و شام، به میان وعده‌های سالم نیز نیاز دارند. به‌خصوص بعد از بازی یا ورزش کودکان تمایل زیادی به خوردن میان وعده دارند. به فرزندتان بگویید می‌تواند چیپس، کره‌ی شکلاتی، شیرینی یا بیسکوییت بخورد اما به‌جای این‌ها بهتر است میوه‌های تازه یا میوه خشک، هویج یا یک ساندویچ سبک نان و پنیر و گردو را امتحان کند. در نظر داشته باشید که میان وعده هرگز نباید جای وعده‌ی اصلی را بگیرد.

8- نوشیدن آب در مورد تغذیه کودکان

بدن همه ما علاوه بر مواد غذایی به حداقل روزی 6 لیوان آب یا مایعات نیاز دارد. به کودکان بگویید که بیش از نصف وزن بدن آن‌ها از آب تشکیل‌شده و برای اینکه بدن با کمبود مایعات مواجه نشود مهم است که کودک در طول روز و به‌خصوص زمان بازی و ورزش یا هوای گرم مقدار زیادی مایعات بنوشد. آب شیر برای رفع تشنگی خوب است اما برنامه تغذیه کودکان می‌تواند شامل آب‌معدنی، چای کمرنگ، شیر، آبمیوه‌ها و دیگر مایعات مفید باشد.

9- به کودک یاد بدهید که حداقل دو بار در روز دندان‌هایش را مسواک بزند.

مواد غذایی که کودکان در طول روز مصرف می‌کنند شامل میزان قابل توجهی قند است که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌های آن‌ها شود به همین دلیل به فرزندتان گوشزد کنید که هر روز حداقل دو بار مسواک بزند. علاوه بر این بهتر است به کودکان بیاموزید که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین و یا خوردن شیرینیجات سبب پوسیدگی دندان می‌شود و به همین دلیل در خوردن این مواد غذایی نباید زیاده‌روی کنند. بچه‌ها باید یاد بگیرند که بهترین روش برای داشتن لبخند و دندان‌های زیبا این است که هرروز دو بار مسواک بزنند.

10– بچه‌ها را به ورزش کردن تشویق کنید

به کودکان توضیح دهید که یکی از اصول سالم زیستن و عمر طولانی ورزش است. استخوان‌ها و عضلات کودکان برای رشد و قوی‌تر شدن نیاز به تحرک دارند. فعالیت بدنی قلب و استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد و نوعی سرگرمی نیز محسوب می‌شود. ورزش کردن سبب می‌شود کودکان بیشتر احساس شادابی و نشاط کنند و بدن آن‌ها سالم و روی فرم بماند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =