بلاگ

اهمیت شیر مادر و مهم بودن آن برای کودک

فواید شیر مادر

شیردهی به فرآیندی اطلاق می‌گردد که کودک مستقیما از سینه‌های مادر، تغذیه می‌کند. این که شما خودتان بخواهید به کودک خود شیر بدهید و یا کودک از شیر خشک تغذیه کند، مسئله‌ای کاملا شخصی است و به شما بستگی دارد. ولی باید خدمتتان عرض کنید که فواید شیر مادر بیشتر از فواید شیر خشک است. در این مقاله می‌خواهیم در خصوص اهمیت شیر مادر صحبت کنیم.

فواید شیر مادر

بسیاری از متخصصان پزشکی، از جمله آکادمی اطفال آمریکا (AAP) و کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا، اکیداً توصیه می‌کنند به مدت 6 ماه فرآیند شیردهی را به طور کاملا انحصاری انجام دهید. در یک سال اول تولد کودک توصیه می‌شود که به هیچ وجه شیر مادر قطع نگردد. از سن شش ماهگی به بعد خوردن غذای کمکی به همراه شیر مادر برای کودک توصیه می‌گردد.

زمان شیردهی برای سنین مختلف کودک به چه میزان می‌باشد؟

اینکه چند بار باید به کودک خود شیر بدهید به این عامل بستگی دارد که کودک شما چقدر وعده‌های غذایی کوچک، یا تغذیه طولانی‌تر را ترجیح می‌دهد. فرآیند شیردهی با رشد کودک تغییر می‌کند. نوزادان تازه متولد شده اغلب می‌خواهند، هر 2الی 3 ساعت یکبار تغذیه کنند. در سنین 2 ماهگی، هر 3الی 4 ساعت یکبار تغذیه کودک روند کاملا معمولی دارد و در سن شش ماهگی، اکثر نوزادان هر 4الی 5 ساعت یکبار تغذیه می‌کنند.

فواید شیر مادر

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد، کودک شما گرسنه است

یکی از رایج‌ترین علامتی که کودک بر اساس آن به شما می‌گوید که گرسنه است، گریه کردن است. علائم دیگری که نشان می‌دهد کودک شما آماده‌ی تغذیه کردن است و به شیر مادر احتیاج دارد، عبارت است از:

  • با زبانش لب‌هایش را می‌لیسد یا با بیرون آوردن زبان علامت می‌دهد که شیر می‌خواهد
  • اگر کودک در بغل و یا در آغوش شما باشد، سرش به سمت سینه‌های شما حرکت می‌کند
  • گذاشتن دست‌ها در دهانشان
  • باز کردن دهان
  • ایجاد سر و صدا و یا گریه
  • مکیدن اشیاء

نشانه‌هایی که ذکر کردیم، همگی نشان می‌دهند که کودک شما گرسنه است و باید تغذیه شود. از اهمیت شیر مادر غافل نشوید.

همچنین بخوانید : 6 توصیه‌ی مهم برای از شیر گرفتن کودک

اهمیت شیر مادر برای کودک

شیر مادر تغذیه‌ای ایده آل، برای نوزادان است و سیر تغذیه‌ای مفید را برای او فراهم می‌کند. این ترکیب، تقریباً ترکیب کاملی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های مختلف است. شیر مادر خواص بسیار زیادی برای ذهن و رشد جسمی و عقلی کودک دارد.

نکته‌ای که باید در این خصوص عرض کنیم این است که، شیر مادر سریع‌تر از شیر خشک هضم می‌شود. شیر مادر حاوی آنتی بادی است که به کودک شما کمک می‌کند تا بدن او در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها به خوبی مقابله کند.

شیردهی خطر ابتلا به آسم یا آلرژی را در کودک کاهش می‌دهد. به علاوه، نوزادانی که به طور انحصاری در 6 ماه اول از شیر مادر تغذیه می‌کنند، از عفونت گوش، بیماری‌های تنفسی و اسهال بیش‌تر در امان می‌مانند. آن‌ها همچنین کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، تماس فیزیکی مادر به کودک، لمس پوست به پوست و تماس چشمی، همه‌ی این موارد به کودک شما کمک می‌کند تا با شما ارتباط خوبی برقرار کند و احساس امنیت کند. یکی از فواید شیر مادر ایجاد حس امنیت در کودک است.

همچنین بخوانید : هر آنچه که باید در رابطه با تغذیه کودک بدانید

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، سیر وزن‌گیری در آن‌ها بسیار متعادل می‌گردد.

انجمن اطفال آمریکا در این خصوص می‌گوید: شیردهی در پیشگیری از SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) نقشی اساسی دارد. تصور بر این است که خطر ابتلا به دیابت، چاقی و برخی سرطان‌ها را نیز در او کاهش پیدا می‌کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

فواید شیر مادر

سخن پایانی

از فواید شیر مادر به کودک غافل نشوید. شیر مادر یک غذای کامل برای کودک است. اگر شاغل هستید و نمی‌توانید به کودک خود شیر بدهید، می‌توانید شیر خود را بدوشید و با کسانی که در کودک در تعامل هستند بخواهید که به کودکتان شیر بدهند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هفت =