بلاگ

جنس لباس کودکان باید از چه نوع پارچه‌ای باشد؟

جنس لباس کودکان

نخستین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب لباس کودکان در نظر بگیریم جنس پارچه بکار رفته در لباس است. بهتر است لباس‌هایی انتخاب کنید که بتوانید به‌راحتی آن‌ها را بشویید و نیازی به جدا کردن جنس‌های مختلف نداشته باشید. فراموش نکنید که پوست بدن کودکان بسیار حساس است. برای کودک مهم نیست که لباسش در نظر دیگران چگونه است. او لباسی راحت و سبک می‌خواهد که بتواند در آن بازی کند، بدود و رها باشد. جنس لباس کودکان نقش مهمی در خلق‌وخو و روحیه کودکان دارد.

جنس لباس کودکان

آنچه مهم است نرمی، تحریک کننده نبودن و راحتی لباس است. بهتر است پارچه لباس بچه لیز و شل و ول نباشد و هوا به راحتی از آن عبور کند. در عین حال پارچه لباس کودک باید در برابر پوشیدن و شستن‌های پیاپی و بازی و پریدن و دویدن زیاد کودکان مقاوم باشد. در ادامه به ویژگی‌های جنس لباسی که مناسب کودکان است اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

جنس لباس کودکان

همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین اصل در مورد جنس لباس کودکان مرغوب و سالم بودن آن است. سالم بودن جنس لباس کودک به این معناست که لباس کودک باید حتماً ضد حساسیت و تهیه‌شده از الیاف طبیعی باشد. بهترین پارچه‌ها برای لباس کودکان عبارت‌اند از:

1- پارچه‌های پنبه‌ای و نخی

پارچه‌های پنبه‌ای معمولاً اولین انتخاب برای جنس لباس کودکان است. پوشاکی که از نخ و پنبه تهیه‌شده باشد قابلیت جذب تعریق، تنفس پذیری و راحتی را دارد.

طبیعی بودن ماده اولیه پارچه‌های نخی و پنبه‌ای احتمال بروز حساسیت پوستی یا مشکل تنفسی در کودکان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از طرف دیگر این نوع پارچه‌ها به راحتی قابل شستشو و اتوکشی هستند.

همچنین بخوانید : راهنمای خرید کالسکه نوزاد

2– پارچه‌های لنین

پارچه لنین بسیار سبک و لطیف و دارای بافتی یکدست است. این پارچه سبک و مرغوب برای انواع لباس بچه گزینه مناسبی است و لباس‌های تهیه‌شده از این جنس وقار خاصی به کودک شما می‌بخشد. یکی دیگر از مزیت‌های پارچه لنین تنظیم دمای بدن کودکان است.

خرید لباس کودک

3– پارچه‌های حوله‌ای

لباس‌های تهیه‌شده از پارچه‌های حوله‌ای به دلیل داشتن لطافت و سبکی می‌توانند گزینه خوبی برای لباس کودکان باشند. برای تولید این پارچه معمولاً اغلب از مواد طبیعی استفاده می‌شود و همین مسئله موجب نرمی و لطافت آن خواهد شد. پارچه‌های حوله‌ای مناسب لباس‌های خانگی کودکان در فصل‌های پاییز و زمستان هستند.

4– پارچه‌های لاکرا

نخ لاکرا یا اسپندکس نوعی الیاف مصنوعی است که خاصیت کشسانی فوق‌العاده‌ای دارد. این نخ با الیاف طبیعی ترکیب می‌شود و پارچه تولید شده لاکرا نام دارد. این جنس پارچه در تولید لباس زیر، جوراب، دستکش و گاهی نیز لباس راحتی کودکان بکار می‌رود.

ازجمله قابلیت‌های پارچه لاکرا عدم تغییر سایز پس از شستشو، خاصیت کشسانی تا پنج برابر، استحکام بالا و عمر طولانی آن است.

5– پارچه‌های ترکیبی نخ و پلی‌استر

لباس‌های دوخته‌شده از پارچه ترکیبی نخ و پلی‌استر دوام بالایی دارند و چروک نمی‌شوند. این نوع پارچه بسیار با دوام بوده و پس از شستشو آب نمی‌رود و تغییر رنگ نیز نمی‌دهد. لباس‌هایی با جنس نخ و پلی‌استر گزینه مناسبی برای والدین پرمشغله است.

خرید لباس کودک

8- پارچه‌های پشمی

پارچه‌های پشمی بهترین گزینه برای انتخاب جنس لباس کودکان در فصل‌های سرد هستند. خصوصیت اصلی لباس‌های دوخته‌شده از پارچه‌های پشمی نخ‌کش نشدن، گرمای مطلوب و لطافت بالای آن‌هاست که به خوبی از کودکان در مقابل هوای سرد محافظت می‌کند.

7- پارچه‌های مخمل و مخمل کبریتی

پارچه‌های مخمل مقاومت بالایی دارند و به دلیل جنس گرم آن‌ها گزینه مناسبی برای فصل‌های پاییز و زمستان به شمار می‌روند؛ اما این پارچه‌ها مناسب لباس‌های راحتی کودکان نبوده و بیشتر برای لباس‌های خارج از منزل کودک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

8– پارچه‌های ساتن، تافته و حریر

توصیه می‌شود که از این نوع پارچه‌ها به عنوان لباس راحتی و روزانه کودک خود استفاده نکنید. پارچه‌های حریر و ساتن گزینه‌های مناسبی برای لباس‌های جشن، مهمانی و لباس مجلسی کودکان می‌باشند. لازم به ذکر است که این نوع پارچه‌ها خیلی راحت نبوده و قابلیت اشتعال بالایی نیز دارند. استفاده زیاد از پارچه‌های ساتن باعث تعریق زیاد در بدن کودکان می‌شود و دمای بدن آن‌ها را بالا می‌برد.

همچنین بخوانید : نکات طلایی برای خرید لباس کودک

9– الیاف مصنوعی

پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند به‌راحتی لک می‌شوند و پس از نخستین شستشو پوسته‌پوسته شده و از شکل می‌افتد. پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی ممکن است هنگام خرید نرم به نظر برسند ولی خیلی زود لطافتشان را از دست خواهند داد. پارچه‌هایی با جنس پلاستیکی یا پلی‌استر در بدن کودکان ایجاد حساسیت می‌کنند. بافتنی‌های موهر دار نیز ممکن است سبب بروز حساسیت تنفسی در کودکان شوند. لباس‌های دوخته‌شده از پارچه‌های پلاستیکی، ضخیم یا زبر احساس خوبی به کودکان نخواهد داد.

برای اطمینان خاطر از طبیعی بودن الیاف جنس لباس کودکان روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها بررسی بافت پارچه است. لباس‌هایی که دارای الیاف مصنوعی باشند معمولاً از انواع طبیعی براق‌تر هستند و نرمی و لطافت کمتری نسبت به پارچه‌های نخی و پنبه‌ای دارند که از طریق لمس کردن می‌توانید به آن پی ببرید.

سخن پایانی

امروزه لباس‌های کودکان تنوع بسیار زیادی پیداکرده است و این موضوع اهمیت شناخت و توجه به جنس لباس آن‌ها را دوچندان کرده است. با توجه به تنوعی که در طرح، رنگ و جنس لباس کودکان است، همواره نکته مهم در انتخاب لباس برای کودکان کیفیت جنس پارچه، ثبات رنگ لباس بعد از شستشو، راحتی و همچنین زیبایی و تنوع آن است. با توجه به نکاتی که در این مطلب عنوان شد می‌توانید لباسی با جنس کاملاً مناسب برای کودک خود تهیه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =