بلاگ

چگونه بد خوابی کودک خود را بر طرف کنیم؟

بد خوابی کودک

عادات رفتاری بد در همه‌ی انسان‌ها دیده می‌شود. یکی از عادات رفتاری بد در کودکان، بدخوابی است. بد خوابی کودک موضوعی است که حتما باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. بد خوابی و بیخوابی می‌تواند آثار سوئی بر رفتار کودک در طول روز، داشته باشد. خصوصا کودکان زیر 7 سال. اگر کوکان بد خواب شوند، ممکن است روز خود را خوب سپری نکنند و دچار ضعف در تمرکز شوند. و بر قدرت استدلال آن‌ها ممکن است، اثر گزار باشد. در این جا ما به شما راهکارهایی را برای رفع بد خوابی کودک خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید : عادات بد کودکان

برای جلوگیری از بد خوابی کودک ساعت خواب تعیین کنید

گاهی اوقات در برخی خانواده‌ها مشاهده می‌شود که والدین تا پاسی از شب بیدار هستند و مشغول تماشای تلویزیون می‌باشند. و یا به کارهایی دیگر مشغول هستند. خب در این حالت، کودک هم ممکن است پا به پای شما بیدار بماند. پس لطفا ساعت مشخصی را در هنگام شب، خاموشی بزنید تا کودکتان در زمان معینی به رخت خواب برود. این راهکار می‌تواند به خوبی ساعت خواب او را تنظیم کند.

بد خوابی کودک

وسایل الکترونیکی از جمله تلفن همراه و تبلت را از دسترس کودک در هنگام شب، دور کنید

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که کودکان در هنگام خواب، گوشی یا تبلت را با خود به رخت خواب می‌برند و قبل از خواب با موبایل یا تبلت بازی می‌کنند و فیلم مشاهده می‌کنند. که این کار باعث می‌شود، امواج موبایل به مغز نفوذ پیدا کند و موجب بدخوابی یا بیخوابی کودک شود.

نگذارید که کودکتان فیلم‌های ترسناک را مشاهده کند

مشاهده‌ی فیلم‌های ترسناک مغز را تحریک می‌کند و موجب بیخوابی و بد خوابی کودک می‌شود.

همچنین بخوانید : رفتار بد کودک

مواد غذایی کافئین دار را از برنامه‌ی غذایی کودک خود خصوصا در هنگام شب حذف کنید

چای و قهوه حاوی کافئین می‌باشد. همانطور که قهوه در افراد بزرگسال موجب بیخوابی می‌شود، ممکن است برای افراد خردسال نیز، بیخوابی ایجاد کند. 4 ساعت قبل از زمان خواب کودک، او را از نوشیدن و خوردن مواد کافئین دار، منع کنید. ولی پیشنهاد ما به شما این است که کمک کنید، کودکتان مواد کافئین دار را به طور کل، مصرف نکند.

کودک را با معده‌ی پر به رخت خواب نفرستید

حتما باید بین ساعت غذا خوردن کودک و ساعت خواب او فاصله باشد. کودک را با معده‌ی پر و در حالی که تازه شام خورده است، به رخت خواب نفرستید. زیرا ممکن است موجب بد خوابی کودک شود. باید حتما 2 ساعت بین شام خوردن و خواب کودک، فاصله باشد. در ضمن، به کودک خود غذاهای چرب ندهید.

سر و صدا را در منزل کاهش دهید

در زمان خواب کودک، از وسایل پر سر و صدا استفاده نکنید. مثلا دیده می‌شود که در هنگام خواب برخی مادران از چرخ گوشت و یا جارو برقی استفاده می‌کنند. این کارها باعث می‌شود که کودک شما بد خواب شود. در هنگام خواب کودک، سر و صدای منزل را کنترل کنید.

دمای اتاق را در حین خواب کودک چک کنید

دمای اتاق کودک، نباید خیلی بالا و پایین باشد. کلا اتاق کودک نباید خیلی سرد و حتی خیلی گرم باشد. زیرا موجب بد خوابی کودک می‌شود. حتما از دماسنج برای کنترل دمای اتاق خواب کودک خود استفاده کنید.

کودک را به انجام بازی یا ورزش در طول روز تشویق کنید

کودکان در صورت انجام فعالیت‌های بدنی زیاد، زود خسته می‌شوند و انرژی روزمره در آن‌ها تحلیل می‌رود و زود خسته می‌شوند. اگر کودکتان خیلی تنبل است، او را به انجام بازی یا فعالیت‌های بدنی تشویق کنید. انجام ورزش‌های سالم و مفید، تایم خواب را در کودک تنظیم می‌کند و موجب بد خوابی کودک نمی‌شود.

بد خوابی کودک

سخن پایانی

به عنوان یک پدر و یا یک مادر خوب باید کمک کنید تا کودکتان هر گونه عادات رفتاری بد را ترک کند. و شما اولین کسی هستید که می‌توانید در اصلاح عادات رفتاری بد به او کمک کنید. بد خوابی در کودک، خصوصا هنگامی که به مهد کودک یا مدرسه می‌رود را جدی بگیرید. زیرا ممکن است اثرات بدی را بر قدرت تمرکز او بر جای بگذارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 9 =