بلاگ

نکات بسیار مهم در رابطه با اسباب بازی نوزاد

اسباب بازی نوزاد

نوزادان در سال‌های اول زندگی به‌سرعت رشد می‌کنند. به‌طوری‌که مهارت‌های احساسی، حرکات ریزودرشت و قوه ادراک نوزاد هرروز به طرز چشمگیری افزایش میابد. نوزادان یک تا سه‌ماهه به دلیل نداشتن قدرت بدنی کافی در هنگام بازی کردن قادر به کنترل حرکات بدن خود نیستند؛ بنابراین لازم است هنگام انتخاب اسباب بازی نوزاد به ایمنی و بافت نرم آن دقت نمایید.

اسباب بازی نوزاد

نوزادان برای کشف و درک محیط اطراف و اشیا پیرامونشان اکثر چیزها را وارد دهان خود می‌کنند. ازاین‌رو استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که موجب ایجاد خطر برای کودکان نمی‌شوند، لازم و ضروری است. جالب است بدانید کودک شما از لحظه تولد قدرت تکلم و حرف زدن شما را درک می‌کند و از زمانی که چشمانش بر چهره شما می‌افتد، شروع به بررسی حالات مختلف صورت شما و گوش دادن به صدهای اطراف خود می‌نماید.

اسباب بازی نوزاد

یکی از مهم‌ترین وسایل برای سرگرمی و شکوفایی استعدادهای کودک اسباب بازی و لوازم سرگرم‌کننده کودکان است. درواقع چگونگی انتخاب اسباب بازی نوزاد با رشد و تقویت مهارت‌های کودک شما ارتباط مستقیم دارد. نکته مهم این است که انتخاب اسباب بازی برای کودکان یک‌ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و … کاملاً با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه این مطلب به شما میگوییم که چگونه اسباب بازی نوزاد خود را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.

خرید اسباب بازی نوزاد

یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای تهیه سیسمونی، خرید اسباب بازی نوزاد است. اسباب‌بازی‌هایی که برای کودک دلبندتان انتخاب می‌کنید علاوه بر ایجاد شادی و سرگرمی، موجب تقویت مهارت‌های اولیه کودک، نظیر مهارت‌های حرکتی دست‌ها، هماهنگی چشم و عضلات و سایر توانایی‌ها خواهند شد؛ بنابراین دقت در خرید اسباب بازی نوزاد یکی از نکات بسیار مهم است.

 همچنین بخوانید : تغییر رفتار بد کودک با راهکارهای طلایی

به‌طورکلی اسباب‌بازی‌هایی که دارای رنگ‌های شاد بوده و یا صدا ایجاد می‌کنند بهترین انتخاب برای کودکان یک تا شش‌ماهه هستند. همچنین اسباب‌بازی‌هایی که در فاصله مشخصی از تخت یا سقف اتاق نوزاد آویزان می‌شوند، مناسب این سنین می‌باشند.

کودکان یک تا سه‌ماهه بازی با انواع جغجغه‌ها را دوست دارند. همچنین اسباب‌بازی‌هایی که بر روی کالسکه نصب می‌شوند برای کودکان نوپا گزینه بسیار مناسبی است.

اسباب بازی نوزاد

یکی دیگر از بهترین نمونه‌های اسباب بازی نوزاد عروسک‌های نرم و حلقه‌های رنگی هستند. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برای کودکان یک‌ماهه تا شش‌ماهه اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که از امنیت کافی برخوردارند و خطری برای فرزند شما ایجاد نمی‌کنند؛ زیرا کودکان در این سنین همه‌چیز را به داخل دهان خود می‌برند؛ و اسباب‌بازی‌های ریز یا بی‌کیفیت می‌توانند سلامت کودک شما را به خطر بیندازند.

اسباب بازی نوزاد یک ‌ماهه

نوزادان یک‌ماهه پیش از اینکه یاد بگیرند اشیا را در دست خود نگه‌دارند یا بنشینند، ترجیح می‌دهند آن‌ها را ببینند یا صدای آن‌ها را بشنوند. به‌طورمعمول قدرت دید نوزادان یک‌ماهه نامفهوم و تار است و اشیا را تنها در فاصله 20 تا 35 سانتیمتری به‌طور واضح می‌بینند.

اسباب بازی نوزاد

در این سنین طراحی و رنگ‌های روشن اسباب‌بازی‌ها و سایر اشیا توجه نوزادان را جلب می‌کند؛ بنابراین بهترین اسباب بازی نوزاد برای کودک یک‌ماهه شما وسایل و اسباب‌بازی‌هایی هستند که به‌آرامی تکان می‌خوردند و صدایی آرام یا موسیقی ملایم پخش می‌کنند. در سنین یک‌ماهگی انواع اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و جدید تأثیر زیادی بر کودک شما نخواهد داشت. فقط کافی است چند عدد اسباب بازی نرم و قابل شستشو در اطراف کودک خود قرار دهید تا او ساعت‌ها سرگرم شود.

 همچنین بخوانید : بهترین نوشیدنی‌ ها برای کودکان چیست؟

اسباب بازی نوزاد سه ‌ماهه

بهترین اسباب بازی نوزاد برای کودکان سه‌ماهه اسباب‌بازی‌هایی می‌باشند که دارای تضاد رنگی قابل‌توجهی هستند. نوزادان سه‌ماهه با دیدن رنگ‌های متضاد و شاد ترغیب می‌شوند که اسباب‌بازی‌ها را لمس کرده یا به آن‌ها لگد بزنند. درنتیجه استفاده ازاین‌گونه اسباب‌بازی‌ها موجب تقویت و تکامل مهارت‌های حرکتی نوزادان سه‌ماهه می‌شود.

از دیگر نمونه‌های اسباب بازی نوزاد که مناسب کودکان سه‌ماهه است می‌توان به انواع اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های نرم اشاره کرد. انواع عروسک‌های پارچه‌ای، عروسک‌های مخملی، خزدار و فشاری که دارای جغجغه نیز می‌باشند،  بهترین انتخاب برای نوزادان یک تا سه‌ماهه هستند. این نوع اسباب‌بازی‌ها علاوه بر ایجاد حس هیجان و شادی در کودکان، موجب تقویت حس لامسه و تقویت قدرت شنوایی در آن‌ها می‌شوند.

اسباب بازی نوزاد 

اسباب بازی نوزاد شش‌ ماهه

کودکان در سنین شش‌ماهگی متوجه شگفتی‌های دست و بدن خود می‌شوند و کشف می‌کنند که چگونه دست‌های خود را برای جابجایی و لمس اشیا مختلف به‌کارگیرند. در این سن کودک شما می‌تواند انواع اسباب‌بازی‌ها را در دست بگیرد یا دستش را به سمت وسایل موردعلاقه خود ببرد.

نوزادان شش‌ماهه به دلیل حس کنجکاوی زیادی که دارند همه‌چیز را وارد دهان خود می‌کنند؛ بنابراین بهتر است هنگام انتخاب اسباب بازی نوزاد ایمنی کودک خود را فراموش نکنید.

کودکان در سن شش‌ماهگی نسبت به اسباب‌بازی‌های رنگی که موسیقی یا صداهای سرگرم‌کننده ایجاد می‌کنند، علاقه زیادی نشان می‌دهند. از دیگر اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان شش‌ماهه می‌توان به عروسک‌های نرم و موزیکال اشاره کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 1 =